Historisk lukning

Historisk lukning


# Nyheder
Udgivet torsdag d. 12. marts 2020, kl. 15:36

Vores kirker er lukket frem til 13. april. Det er rystende og slet, slet ikke til at forstå. Heldigvis popper online muligheder op, men også hos Luther, kan vi hente råd.

For næsten 500 år siden var det pesten, der lukkede samfundet ned. Provst Per Vibskov Nielsen har fundet Martin Luthers brev til sin ven sognepræsten Johann Hess frem, hvor Luther skriver, hvordan han ville forholde sig for at undgå at smitte både sig selv og andre.  

Søndag den 15. marts 2020 blev den første søndag siden 1861, da Nørrebros første kirke blev bygget, hvor der ikke blev holdt offentlig gudstjeneste. I kongeriget bliver det formodentlig den første søndag i mere end 1000 år, hvor det ikke er muligt at søge ind i en kirke for at høre budskabet om Guds kærlighed med syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv ved den korsfæstede og opstandne Herre Jesus Kristus, ligesom det heller ikke er muligt at tilgå sakramenterne i form af dåb og nadver.  

I middelalderen hærgende pesten, kendt som den sorte død, og i november 1527 måtte Martin Luther, Den danske folkekirkes kirkefader, skrive et opbyggeligt brev til sin ven og kollega, sognepræsten dr. theol Johann Hess, fordi pesten lukkede samfundet ned.

Martin Luther skrev:
”Under disse omstændigheder vil jeg bede til Gud om at han er os nådig og beskytter os. Derefter vil jeg desuden desinficere med røg, hjælpe med at rense luften, give og tage medicin. Jeg vil undgå steder og personer, hvor man ikke har brug for mig, så at jeg ikke selv inficeres og mange andre måske gennem mig dermed bliver forpestet og smittet, og således med min skødesløshed bliver årsag til deres død.

Hvis min Gud vil have mig, så vil han helt sikkert finde mig, og så har jeg blot gjort det han har givet mig at gøre, og jeg er hverken skyldig i min egen eller i andre menneskers død.

Men hvor min næste har brug for mig, vil jeg hverken undgå steder eller mennesker, men gå frit til denne og hjælpe som nævnt ovenfor.” [Ob man vor dem Sterben fliehen möge - WA 23, 338–372]  

Det var også Martin Luther, der blev spurgt om hvad han ville gøre, hvis han fik at vide at jorden ville gå under i morgen. Han svarede, at han ville plante et træ.  

Her får I en af den keltiske kristendoms velsignelser:

Må Guds velsignelse være vores

varme og mod,

styrke og heling,

alle vore nætter og dage

på vores rejse hjem.

Lyt til velsignelsen:  Spillet og sunget af Torsten Borbye Nielsen, præst i Byens Valgmenighed. 

Selv om vi er rystede i vores grundvold på grund af vor tids pest med navnet Corona-virus, så er der stadig grund til at håbe selvom den kommende tid virker helt uoverskuelig. Vi må på trods af alt dette stole på Gud og så holde øje med om vor næste har brug for hjælp. For her står vi nu og kan ikke andet.  

Vor Herre Jesus Kristus, Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med os alle.